آینده ی صنعت نمایش خانگی، تلویزیون و VOD

 

Internet

“سرویس On-demand همچون Netflix و Amazon به زودی جایگزین شرکت ­های پخش کننده سنتی تلویزیون خواهند شد”…اما آیا چنین پیشبینی واقعاً به حقیقت خواهد پیوست؟ در حال حاضر حوزه ­ی ویدئو و تلویزیون عدم قطعیت بسیار بالایی دارد و پیشبینی میزان تغییرات آن سخت است. خدمات استریمینگ دیگر فقط نقش یک پلتفرم برای فیلم و سریال را ندارند و خودشان سرمایه ­ی عظیمی را به تولید محتوا اختصاص می­دهند. این موضوع آنها را در رقابت مستقیم با صنعت سنتی تلویزیون و ویدئو قرار می­دهد. در مقابل، کانال­های تلویزیونی و شرکت­های رسانه ­ای در حال راه ­اندازی سرویس ­های on-demand هستند (مثل HBO). از طرف دیگر تهیه ­کنندگان عظیم محتوا در حال راه ­اندازی سرویس ­های استریمینگ خود هستند.

سرویس ­های on-demand به سرعت، رفتار مصرف­ کنندگان محتوای تلویزیونی و ویدئو را تغییر داده ­اند. بر اساس آمار 2018 Deloitte، حدودا 48% تمام مصرف­ کنندگان آمریکایی، به صورت روزانه یا هفتگی، محتوای تلویزیونی را استریم می­کنند. همچنین در انگلیس نیز سرویس ­های استریم ویدئو حائز اهمیت شده و 41% مصرف­ کنندگان، از چنین خدماتی استفاده می­کنند. حتی در کشورهایی همچون آلمان، با بازار تلویزیون سنتی، 44% جمعیت حداقل یک روز در هفته از سرویس­های SVoD (VoD اشتراکی) استفاده می­کنند. با توجه به موفقیت سرویس­های VoD، مصرف­ کنندگان انتظار دارند تا محتوای مورد نظر آنها، در هر زمانی، در هر مکانی و به هر فرمتی که خواهان آنهاست در دسترسشان باشد.

TV

با توجه به دشواری پیش‌بینی سرنوشت این حوزه در 10 سال آینده، 4 سناریوی محتمل را در خصوص آینده ­ی این صنعت ارائه کرده اند. بنیان این 4 سناریو، مجموعه ­ای از چندین عامل محرک است که آینده ­ی صنعت تلویزیون و ویدئو را شکل خواهند داد. این عوامل را می­توان در چند خوشه ­ی اجتماعی، فناوری، اقتصادی، محیطی و سیاسی تقسیم­ بندی کرد و بر اساس میزان عدم قطعیت و نیز میزان تاثیر آنها بر صنعت تلویزیون و ویدئو درجه ­گذاری کرد.

از این روش 2 نوع عامل محرک مهم را شناسایی کردیم:

· عواملی با تاثیر زیاد و سیر تکامل کاملا آشکار

· عوامل با تاثیر زیاد با عدم قطعیت بالا

ماتریس

عواملی که در گروه دوم قرار می­ گیرند، مورد توجه قرار داده شدند. 23 عاملی که جزء این دسته هستند از لحاظ وابستگی و ارتباط با یکدیگر سنجیده شدند و بر اساس میزان این ارتباط به چند خوشه تقسیم شدند. در نهایت مجموعه ­ای از “عدم قطعیت ­های حیاتی” انتخاب شدند زیرا چالش ­انگیز، ناهمگون و مهم­ترین سناریوها را تشکیل می­ دادند. حاصل کار ماتریسی به صورت زیر بود:

پیشبینی­ های خبرگان:

1. دیجیتال کردن باعث تغییر در فرایندهای تولید، توزیع و پیشنهادات محتوا خواهد شد. سیستم­های all-IP استاندارد توزیع در تلویزیون و ویدئو خواهند شد. زیرساخت­های فیبر نوری و شبکه ­های 5G بار ترافیکی عظیم برخواسته از روش ­های متعدد دسترسی همراه به رسانه ­ها را متحمل خواهند شد. علاوه بر این، این عوامل به شدت بر دیجیتال شدن فرایندهای تولید ویدئو نیز تاثیر خواهند گذاشت. AI و Analytics عوامل کلیدی در یافتن هوشمند محتوا (توسط مصرف ­کنندگان) از طریق عملکردهای پیشنهادی هوشمند خواهند بود.

2. تلویزیون­ های سنتی و سرویس ­های فراهم ­کننده ­ی محتوای غیرخطی در کنار هم ادامه ­ی بقا خواهند داد. VoD به زودی در تمام گروه ­های جمعیتی همه ­گیر خواهند شد، به صورت همزمان، تلویزیون سنتی نیز اهمیت خود را حفظ خواهد کرد؛ به خصوص با وجود پخش رویدادهای زنده مثل مسابقات ورزشی و اتفاقات مهم

3. تبلیغات به صورت هدفمند خواهند بود. تبلیغات تلویزیونی و ویدئو خود را با فرمت­ های جدید وفق داده و به سمت تبلیغات شخصی ­سازی شده پیش خواهند رفت. استفاده از داده­ های مرتبط با مصرف مشتریان، به ذی نفعان این امکان را خواهد داد تا محتوا و تبلیغات خود را به شدت شخصی ­سازی کرده، تجربه­ ی مشتری را و در نهایت ارزش او را بهبود بخشند. با این حال این امر به شدت وابسته به قوانین این حوزه و نیز میزان تمایل مشتری در به اشتراک گذاشتن این اطلاعات است. بازاریابی تبلیغاتی به فرایندی ما بین کاملا خودکار و مذاکرات فروش فردی تبدیل خواهد شد.

4. قوانین و ضابطه ­ها در مقایسه با قوانین نظارتی امروز موجود در صنعت رسانه، اندکی نرم ­تر خواهند شد. کمتر بودن قوانین نظارتی در در سرویس­های آنلاین و همراه، باعث کاهش فشارهای نظارتی بر بازیکنان بازار، به ویژه شرکت­های رسانه ­ای سنتی می­شود. همچنین فشارهای نظارتی کمتر باعث آزادی عمل بیشتر در همکاری بین بازیکنان بازار و تمرکز مالکیت رسانه می­شود.

5. تبلیغات و درآمدهای مستقیم همچنان مهم­ترین روش درآمدی خواهند بود. ایجاد جریان­ های درامدی جدید در بازار تلویزیون و ویدئو اندکی دشوار است. روش­ های نوین مثل قیمت­گذاری بر اساس تقاضای محتوا، عمر چندانی نخواهند داشت. همچنین تا کنون از داده­های کاربران تا حد بسیار کمی برای درآمدزایی استفاده شده است. برای broadcasterها فقط تعداد اندکی جریان­های درآمدی جدید بر پایه­ ی داده وجود دارد زیرا مصرف ­کنندگان تمایل زیادی به پرداخت با داده ندارند.

6. بازیکنان فعلی و جدید، سعی خواهند کرد در زنجیره ­ی تامین بازاری محکم و یکپارچه، جایگاه استراتژیک خود را تثبیت کنند. ذینفعان صنعت رسانه، سعی خواهند کرد با M&Aها و همکاری ­های استراتژیک، کیفیت محتوا و قابلیت­های توزیع خود را تقویت کنند. همچنین بعضی از بازیکنان فعلی، با گسترش کسب و کار خود در طول زنجیره حرکت خواهند کرد. Broadcasterها بر قابلیت­های اصلی خود تمرکز خواهند کرد اما موقعیت­های دیگری در طول زنجیره­ی تأمین را نیز اشغال خواهند کرد. سرویس ­های OTT در آینده ­ی تلویزیون و ویدئو نقش مهمی خواهند داشت و در مقابل بازیکنان حوزه فناوری نقش جزئی خواهند داشت. در خصوص تولید محتوا، هم استودیوهای سنتی و هم تأمین­ کنندگان غیر سنتی، بخشی از بازار خواهند بود.

سناریو 1: سوپرمارکت جهانی

در این سناریو تعداد اندکی شرکت جهانی پلتفرم دیجیتال نقش ­های اصلی گردآوری و توزیع را از broadcasterهای ملی غصب می­کنند. آنها بازار تلویزیون و ویدئو را کنترل کرده و در تمام طول زنجیره ­ی تامین، از جمله تولید، جمع ­آوری و توزیع محتوا و رابطه­ ی مستقیم با مشتریان، جای گرفته ­اند. همانند سوپرمارکت­ها، هر یک از این شرکت­ ها گستره ­ی عظیمی از محتوای ملی و بین المللی را ارائه می­ دهند و تنها وجه تمایز آنها بعضی تولیدات اختصاصی و حق پخش مسابقات ورزشی خواهد بود.

سناریو 2: پیروزی محتوا

در این سناریو، شرکت­ های بزرگ و بین­ المللی صاحب محتوا، برنده ­ی بازار خواهند بود. آنها خود را در تمام طول زنجیره ­ی تأمین قرار داده ­اند و شروع به انحصاری کردن محتوا برای کانال­ های خود و جلوگیری از پخش آنها در پلتفرم ­های دیجیتال سایر شرکت­ ها کرده­ و از این راه رابطه­ ی مستقیم با مصرف ­کنندگان برقرار کرده­اند.

سناریو 3: انتقام Broadcasterها

در این سناریو Broadcasterهای ملی فرایند دیجیتال شدن خود را با موفقیت پشت سر گذاشته ­اند و موقعیتی استوار در اکوسیستم تلویزیون و ویدئو به دست آورده­اند. Broadcasterها به پلتفرم ­های دیجیتال با رابطه ­ی مستقیم با مشتریان تبدیل شده و محتوای on-demandعرضه می­کنند. در طول فرایند تبدیل نیز این شرکت­ها توانایی ­های دیجیتال حائز اهمیتی کسب کرده ­اند. آنها وارد عرصه ­ی پیشنهادات و تبلیغات منحصر به فرد شده ­اند؛ عرصه ­ای که تا پیش از این در سلطه ­ی شرکت ­های پلتفرم دیجیتال بود. همچنین ارتباط نزدیک محتوا برای مخاطبین ملی، broadcasterها را در موقعیتی برتر در بازار این حوزه قرار می ­دهد که از طریق ضابطه ­های نظارتی ملی نیز حمایت می­شوند.

سناریو 4: در دریایی از تنوع

در آخرین سناریو، بازار تلویزیون و ویدئو به یک اکوسیستم متنوع بدون هیچ بازیکن غالب تبدیل شده است. مشتریان قابلیت دریافت خدمات را از چندین پلتفرم توزیع، با حجم زیادی از محتواهای متنوع و ظهور و افول متداوم بازیکنان بازار دارند. تقاضای محتوای ملی همچنان قابل توجه خواهد بود که باعث گسترش همکاری بین بازیکنان ملی و بین ­المللی خواهد شد. تمایز روشن بین تولید و توزیع محتوا، یکی دیگر از خصیصه­ های این سناریو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست